Cât de des trebuie făcută geometria?!?

Din câte știam, ca proaspăt posesor de permis și vehicul, la geometria sistemului de direcție trebuie umblat doar atunci când acesta „trage” spre stânga sau dreapta. Dacă abaterile nu sunt mari, sunt slabe șanse ca acestea să le simți în localitate, unde străzile șerpuiesc și viteza de rulare este mică.

În urmă cu două săptămâni am făcut un drum București – Galați, iar pe autostradă, la 100-110 km/h am observat că volanul trebuie ținut puțin înclinat pentru ca mașina să nu o ia prin bălării. Reîntors în București am făcut o programare la service să văd despre ce e vorba.

geometrie sistem directie

Odată cu geometria, am aflat și că ceva bucșe pe spate sunt blocate deoarece, spunea mecanicul, geometriile n-au fost făcute la timp. Iar asta cu „făcutul l-a timp” mă macină puțin câte puțin. Să vă explic și de ce…

Am cumpărat mașina în august, înainte de a mă programa la teoretic, pentru că s-a ivit ocazia să iau ceva bun, la preț bun, de la cineva de încredere. Chiar dacă n-aveam motive de bănuială, înainte de a bate palma cu vânzătorul am dus mașina la o examinare, la un mecanic recomandat de mai mulți cunoscuți, dar care nu-l știa, garantat, pe vânzător. Conform verificărilor, aceasta era în stare bună.

Timp de 5 luni, cât a durat până să obțin permisul, mașina a fost mai mult mobilier urban.

Din februarie, de când s-a dus zăpada și am început să circul cu ea, până în aprilie, când i-am făcut revizia cu tot ce implică asta, am condus-o cum și-a condus, cred, fiecare prima mașină, adică cu toată grija din lume, ca la prima revizie să aflu de existența mai multor probleme, câteva dintre ele.

Revenind la subiect, în februarie, când i-am cumpărat anvelope noi, nici cei de la Best Tires nu mi-au spus că ar trebui verificată geometria, dacă-mi spuneau o făceam numaidecât! Dar nici la revizia din aprilie nu mi s-a menționat nimic, eu am fost cel care a observat că e ceva în neregulă, ceea ce nu s-ar fi întâmplat dacă n-aș fi ieșit cu ea din oraș.

geometrie fata

Cunosc persoane care au două mașini, una cu care merge soția la cumpărături, în parc cu copii sau la coafor, cealaltă cu care circulă soțul și cu care se merge în concediu. Astfel, prima nu iese veci din oraș, că n-are de ce. În acest condiții, când abaterile sunt mici, dar există, cum altfel ți-ai da seama cât de des trebuie făcută verificarea dacă cei de la service-uri nu-ți amintesc?!? Serios!

Este, în opinia mea, de neînțeles cum poți trece prin trei service-uri diferite și în niciunul să-ți fie recomandate operațiile elementare ce țin de mentenanța autovehiculului.

Pot înțelege că oamenii sunt sceptici când vine vorba de recomandările mecanicilor, că nu o singură dată au fost înlocuite piese care ar mai fi putut funcționa fără probleme încă vreo 2-3 ani, dar chiar și așa, rolul mecanicului este acela de a-ți recomanda o operație sau alta. Dacă nu o face, ar trebui să-și asume o parte din vină! Așa văd eu lucrurile!

În fine, concluzia a fost că trebuie să schimb habar n-am ce bascule spate și alte minuni acum, când am mai mare nevoie de ea, deși puteam rezolva problema în cele 5 luni cât a stat degeaba-n soare.

Voi cât de des îi faceți geometria, în funcție de ce anume decideți că a venit momentul?!?

12 Comentarii

  1. Abia acum, sau stai sa mai treaca ceva timp si te vei intalni cu cei mai profesionisti ospatari nascuti mecanici de cand lumea, etc.
    Apropo’s Cristian, daca ai nevoie de un mecanic bun… suna-ma! 😛

  2. Stai putin ca e ceva ce n-am inteles exact, desi am recitit. Deci ai schimbat bascule pe spate de ce? Mecanicul a zis de echilibrat, ceea ce este total diferit de geometrie. Daca rotiile nu sunt echilibrate corespunzator pot aparea vibratii care se transmit in celelalte componente si pot duce la deteriorarea unor elemente de genul basculelor la care te referi. Practic vibratia respectiva ajunge in piesele cu rol de amortizare si acolo sunt preluate de acestea. Bucsi in principal. Bascula respectiva cred ca este un brat cu cate o bucsa la capete. Ei bine, echilibrarea se face de fiecare data cand se schimba cauciucurile si nu are nimic de a face cu geometria rotilor. Probleme de echilibrare mai pot aparea in momentul cand rotile se incarca cu noroi sau gheata pe interiorul gentii si produc vibratii sau cand contragreutatea din plumb cade de pe geanta. (Sau janta? Cum o fi corect?)
    Geometria rotiilor e bine sa o faci atunci cand stii ca ai lovit vreo groapa/bordura si banuiesti ca masina ar avea de suferit. Poti sa o faci si la o perioada mai mare de timp, preventiv, sau daca constati uzuri anormale ale anvelopelor. Ma refer la uzura accentuata pe una din lateralul benzii de rulare, cand apare uzura pe ambele laterale a partii de rulare sau oe centrul acesteia, in cele mai multe situatii uzura se datoreaza unei presiuni necorespunzatoare si nu a unei geometrii usor deplasate. Apropo, cand ai constatat ca masina „trage” ai verificat presiunea in pneuri? Se recomanda verificarea acesteia minim odata pe luna…

    1. Încă n-am schimbat nimic, urmează. Cât despre echilibrare… era vorba de geometrie (tocmai am aflat că sunt chestii diferite și am rectificat în articol). Iar bascula respectivă, din câte am văzut în poze, e un braț, da. Defectă nu-i dar cică sunt atât de blocate bucșele încât pentru înlocuirea lor m-ar costa (+manopera) cât o basculă completă plus manoperă (bascula + alte bucșe uzate).
      Mulțumesc mult pentru clarificări!

  3. Fac geometria dacă pun cauciucuri noi sau dacă simt ca trage stânga – dreapta sau am uzura pronunțată pe lateralul cauciucului. Am 2 mașini. La cea de oraș nu am făcut încă. O am de 2 ani și întra adevăr cam greu îți dau seama, dacă nu ieși la drum lung.

  4. Ca un om care am avut masina in familie din 1969 si cu permis din 1981 va pot spune ca geometria (adica unghiurile rotilor in pozitie statica), se reface ori de cite ori este afectat sistemul de directie si anume.
    1 Atunci cind se inlocuiesc bielete de directie, elemente ale casetei de directie, bratele inferioare sau bucsile acestora, amortizoare.
    2 Atunci cind roata din fata a incasat o lovitura laterala zdravana si volanul nu mai este pe orizontala la mersul fara vint lateral in linie dreapta.
    3 Atunci cind anvelopele nu se uzeaza uniform si vizibil pe banda de rulare (mai mult pe ext sau int.)
    In rest nu este necesara interventia, pentru ca geometria va fi afectata minimal de jocul capatat in bieletele de directie si in bucsile bratului inferior. Mentionez ca nu am nici un interes comercial in respectiva problema. Cind mai treceti prin BR va pot duce la om de incredere pe preturi < B.

  5. „Odată cu geometria, am aflat și că ceva bucșe pe spate sunt blocate deoarece, spunea mecanicul, geometriile n-au fost făcute la timp.[…]”
    Asta e tare. explicatie savanta de mecanic autosavant.

    Ce ti-a explicat el, ca bucsele sint asa de blocate incit inlocuirea lor ar costa cit o bascula noua e si nu e real. In „bascula” exista de regula doua „silentblocuri”/”bucse”/”amortizoare din cauciuc”..etc. In fapt ele sint un ansamblu format din (explic „atehnic” pt intelegere mai usoara) doua tevi de diametre diferite asezate concentric una intr-alta, intre care se introduce si vulcanizeaza cauciuc.
    In bascula exista, de asemenea, doi cilindri din teava in care, „fretat”, adica cu stringere se introduc cele doua ansambluri silentbloc, sau „bucse”.
    Ei, din cauza apei, sarii, oxigenului din aer, etc, acele bucse prin intermediul unei cantitati de rugina de la zona de contact fot „fuziona”, adica se pot lipi. Aparind acel fenomen de „blocare” de care spunea acel mecanic. La materialele de calitate fenomenul nu ar trebui sa apara.
    Cei care au avut „Dacia” isi amintesc de fenomen, cind ori bucsele nu mai ieseau nici cu „presa” (extractor) solicitata la maxim sau, daca ieseau, cele noi intrau cu joc.
    Culmea, la masinile „straine” din perioada respectiva, nu se intimpla asta. Ba, minune, chiar si rotulele sferice cu montaj „pe con”, recte „pivotii” ieseau imediat, fata de dacia, unde ciocanul greu era „sfint’..

    Revenind, NU lipsa „geometriei facute la timp” a dus la acel fenomen de blocare; mai degraba lipsa REVIZIILOR periodice pe care noi, romanii, le cam sarim din lipsa de bani, unde un mecanic priceput si corect ar fi uns/protejat zona sau ar fi inlocuit din timp piesele uzate. Pe de alta parte, tot „romanismul” – tradus aici tot prin lipsa de bani sau comoditatea sau timpita idee „merge si asa” au facut ca la acele „bascule” sa existe bucsele ca piese de schimb.
    La o piesa „de origine” sau intr-un catalog AGREAT DE PRODUCATOR in mod cert vei gasi ca piesa de schimb BASCULA ansamblu. Tocmai pentru ca extractia/montarea bucselor se fac controlat, prin incalzire si/sau racire de piese la anumite temperaturi, NICIODATA cu flacara din cauza pericolului de decarburare a materialului..etc.

    Hai, indarat la oile noastre:
    -de bucsele de bascula uzate ar fi trebuit sa-ti spuna primul mecanic daca se uita temeinic la masina – iti putea spune „da, e buna masina, cu mici probleme pe care va trebui sa le rezolvi pentru ca….iata ce are: bucse uzate sau la limita ..etc.
    -un lucru pe care eu nu l-as lua de bun la masinile din RO sau aduse de samsari ar fi „e la zi cu revizia’.. Prima operatie=o revizie la sistem directie/frinare DISTRIBUTIE(mai ales la distributia pe curea) si schimbarea tuturor „lichidelor” (ulei motor, ulei cutie (DA, si asta se schimba, nu se completeaza cum recomanda „mecanicii”), antigel, lichid frina).
    -OBLIGATORIU, dupa o interventie la sietemul de directie si uneori si frinare se executa verificarea/reglarea geometriei.
    – echilibrarea anvelopelor este sfinta. Personal am doua rinduri de anvelope: de vara si de iarna. Cu banii cu care as fi facut demontarea sa spunem a anvelopelor de vara, remontarea celor de iarna, echilibrare si operatiunea inversa in sezonul urmator am achizitionat un set de jante sh, bune, verificate.
    -ar fi bine ca acele statii de echilibrare sa aiba in dotare si un cintar.
    mici diferente de masa se vor gasi intre jante. De asemenea diferente de masa uneori foarte mari se vor gasi intre anvelope. O diferenta de masa de 0,5 kg intre rotile stinga si dreapta se va traduce prin devieri ale directiei. Schimbind intre ele rotile, „trasul” se va „muta” in partea opusa. De aceea se recomanda „imperecherea” rotilor pe criterii de masa apropiata.

    In rest, ce spune Iulian anterior coroboreaza ce am spus pe aici..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.